بیان چرایی وحدت شیعه و سنی/دنبال رضای خدا هستیم یا رضای دل خودمان ؟!؟

قرآن كريم مى فرمايد:  وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا ؛ همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید

وحدت اسلامي که بارها و بارها توسط علماء و مراجع خصوصاً مقام معظم رهبری بیان گردیده اين است که پيروان هر يک از مذاهب اسلامي در عين حال که عقايد و سنن خاص آن مذهب را براي خود حفظ کرده و پاي بند به آن هستند… ، در روابط اجتماعي و سياسي و اقتصادي و فرهنگي و نظامي خود نیز با مسلمانان ديگر همسو و تابع مصالح عاليه اسلام باشند ، بر اساس اين برداشت از وحدت ، امت اسلامي می بایست در مقابل دشمنان اسلام(دشمن مشترک) همواره به صورت «يد واحده» عمل کنند همچون اجزاي یک بدن ،که به رغم تفاوت نام و وظایف هر يک از اعضاء ، لکن همة آنها با یکديگر همکاري داشته و به هنگام بروز خطر و قرار گرفتن در مقابل دشمنی مشترک ، همگي متحد و با انسجام کامل با خطر مقابله مي‌کنند .

پس منظور از وحدت ، این نیست که یک شیعه یا یک سنی به خاطر وحدت ، از مبانی اعتقادی خودش دست بردارد ، خیر ، ما موظفیم که مبانی اعتقادی تشیّع را خیلی شفاف و به دور از هر گونه تعصب بیان کنیم ، همانگونه هم اجازه میدهیم تا مخالفین هم مبانی فکری خودشان را شفاف بیان کنند و این حق انتخاب را به شنونده بدهیم که ” يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ “

اما از مهمترین راهکارها جهت ایجاد وحدت در مقابل دشمنان اسلام ، همگرایی و تقریب مذاهب ، پررنگ کردن و تقویت مشترکات و نیز برگزاری گفتمان و بحث های علمی و نظریه پردازی است ، جهت آشنایی با مبانی یکدیگر ؛ زیرا بعضی از موارد اختلاف بین مسلمانان ناشی از آن است که فرق اسلامی از اصول و مبانی یکدیگر آشنایی کامل ندارند و این موجب شده که برداشت های نادرستی از هم داشته و نسبت به یکدیگر بدبین گشته ، حتی حکم تکفیر یکدیگر را صادر نموده و زمینه برخوردهای فیزیکی را نیز فراهم کنند .

در این کشمکش ، سود حاصله و ثمره نزاع عائد کسی نمیشود مگر دشمنان اسلام خصوصاً کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار ، چرا که استعمارگران با شعار “اختلاف بینداز و حکومت کن” بین مسلمانان و فرق و مذاهب گوناگون اختلاف ایجاد کرده و با پررنگ کردن اختلاف نظرها سعی میکنند تا از آب گل آلود ِ خودساخته ، ماهی خویش را بگیرند ، فتنه و کشتارهایی که در قضیه گروهک ریگی و نیز در قضایای پاکستان و افغانستان و در سایر بلاد اسلامی دیدیم و شنیدیم همگی زاییده همین اختلاف افکنی های دشمنان خارجی و دامن زدن های نیروهای داخلی است .

به نقل از رجانیوز اینجا ، استاد فرزانه اخلاق ؛ آیت الله جاودان می فرمود : «گروهک ریگی یک مجموعه بزرگی از شیعیان را ­دزدیده بودند که بعد از شکنجه و شلاق با فاصله هایی سر می­ بریدند ، به این صورت که یک نوار سخنرانی در اصفهان که خیلی هم سرو صدا داشت را ابتدا پخش می­کردند-سخنرانی علنی که نوارهایش را همه­ جا برده­ اند که لعن و سبّ  خلفا کرده ­بود-  هروقت می­خواستند سر یک نفر را ببُرند، این نوار را می گذاشتند ، خون­شان به جوش می­ آمد و بعد سر می ­بریدند ، خُب ثوابش برای آن آقایی که سخنرانی کرد و آن­هایی که پای منبر خندیدند و کف زدند ! آن­هایی که تشویق کردند ، آنهایی که دعوت کردند ، ثوابش به آن­ها هم می­رسد! »

به نظر حقیر هر چه سرمان می آید از بیگانگی خواص و مؤثّرین از فرهنگ علوی و دوری از گفتمان مولای متّقیان علی علیه السلام  و اهل بیت معصومین علیهم السلام است ، برویم تاریخ را مطالعه کنیم ببینیم مولا امیرالمؤمنین جهت حفظ اسلام و جلوگیری از تفرقه و ایجاد شکاف بین مسلمین چقدر مصائب را به جان خریدند ، چقدر خون دل ها خوردند ، گرچه ایشان خود را وصى پيامبرصلی الله علیه وآله  میدانست و به حق هم بود و ضمناً شايستگى و برترى او بر ديگران محرز بود ، اما صبر کردند و علناً اهانتی به خلفا نمی فرمود تا بین مسلمین شکاف ایجاد نگردد و اسلام حفظ شود ، پس ما هم اگر لاأقل محبّ اهل بیت هم هستیم همچنان ایشان از علنی نمودن سبّ و لعن بپرهیزیم تا وحدت مسلمین عالم در مقابل دشمنان اسلام حفظ گردد ، مراجع معظم تقلید هم که ایراد گرفته اند پس ما ببینیم که دنبال رضای خدا هستیم یا رضای دل خودمان ؟!؟

بازتاب ها :

پایگاه خبری تحلیلی « عصر فارس»

پایگاه خبری تحلیلی « شیرازه »

68 comments on “بیان چرایی وحدت شیعه و سنی/دنبال رضای خدا هستیم یا رضای دل خودمان ؟!؟

  1. احمد گفت:

    خیلی از متدینین فقط عنوان ولایتمداری رو به یدک میکشند ، اما تابع دستورات آقا نیستند ، هر چی آقا میخوان به این کارها (سب و لعن علنی) ایراد بگیرن اما کو گوش شنوا ؟ آقایون همانجوری که گفتین تابع دل خودشون هستند نه امر و نهی ولی مون

  2. بهاری گفت:

    درود آپم…وقت کردید گذری،نیم نگاهی،نظری….

  3. حسین باقری گفت:

    سلام وب عالی داری به منم سر بزن ممنون

  4. رضا گفت:

    سلام درست گفتین الان دیگه لعن شده رسم همه مجالس شادی و تولد ها در مساجد و حسینیه ها

  5. آسمان گفت:

    سلام بر حضرت فیروزی
    امید ک حالتون همیشه خوب باشه.
    کاش بعضی ها ( خیلی ها ) نهج البلاغه رو میدیدند و سخنان امام علی ـ علیه السلام ـ رو مطالعه میکردند که حضرت چقد با صراحت با اختلاف افکنی و ایجاد تفرق میان فرق اسلامی مخالف هستن.
    واقعا خیلی ها مون دنبال رضا دلمون هستیم …!

  6. حسین باقری گفت:

    با سلام من شما را لینک کردم اگه شما هم خواستید من را لینک کنید ممنون

  7. بچه های کانون ریحانه الرسول(س)- گفت:

    بچه های کانون ریحانه الرسول(س)
    بله ترس از آن داریم وقتی آقا امام زمان(عج الله) تشریف بیارن(انشاالله)چگونه رفتار می کنیم به حرف آقاییم یا در مقابل آقاییم.(به خدا پناه می بریم)
    گاهی اوقات با نائب بر حقش که مناسب رفتار نمی شود.
    خدایا کمک…………………………………………………………..

  8. حسين بلاغي گفت:

    سلام.
    يكي از نكاتي هم كه در بحث اتحاد مي شود مورد توجه قرار گيرد ،‌اين است كه خيلي از اختلافات بين فرقه ها، مثل اختلاف بين دو مرجع است . يعني مثل يك اختلاف فرعي.
    اصلا بين فرقه ها كه چه عرض كنم، بين خيل از اديان، امروزه بحث اتحاد است . تا جايي كه بحث پلوراليسم و يا شمولگرايي مطرح مي شود. اما از اين مسائل كه بگذريم، بحث درون يك دين، خيل راحت تر است.
    همچنين بايد توجه كرد كه مسيحيت و يهوديت و اديان ديگر و حتي بت پرستاني مثل هندوها، فرقه هاي بسيار متعددي دارند. اما با كمال آرامش در كنار هم زندگي مي كنند.
    پس چرا ما نتوانيم با آرامش، يك زندگي و رفتار مسالمت آميز داشته باشيم. اين روزها، به دست خودما در كشورهاي اطراف ما ، هم دين هاي ما را مي كشند…وهمه اين ها، مقصر اصلي اش متصديان فرهنگي جوامع است و تنگ نظري ها و بي بصيرتي ها… امام زمان ، نيا كه اوضاع خراب خرابه!!!

  9. ناشناس گفت:

    دوست عزیز یا شما خیلی بی اطلاعی یا به خاطر رضای دل خودتان تظاهر به به اطلاعی میکنید.
    اولا با یک مراجعه اجمالی به کتب اهل سنت و شیعه متوجه میشوید که ما هیچ مشترکی با اهل سنت نداریم حتی در خدای واحدی که فرمودین
    ثانیا یا باید کتب روایی علمای بزرگی چون کلینی و مجلسی( اصول کافی و بحار الانوار) را دور بریزیم ما بپذیریم و عمل کنیم چون منشأ این گفتار شما روایات فراوانی است که در کتب شیعه است و اتفاقا سیره ائمه تبری از دشمنان بوده
    ثالثا چه این مجالس بر پا شود چه نشود این حوادثی که فرمودید اتفاق می افتد چون همان طور که فرمودین عصر ارتباطات است و آنها اعتقاد ما را از کتب ما میدانند پس یا باید دست از اعتقاد شست یا به آن پایبند بود
    بله علنی بودن این مجالس تابع مصلحت زمان و مکان است
    این مطلب را بسیار خلاصه نوشتم با این که مطمئن نبودم منتشر کنید ولی اگر منتشر شد و این مختصر رفع شبهه نکرد و درخواست شد مفصلتر هم مینویسم

    • با سلام وتشکر از اینکه وقت شریفتون صرف این مقاله ناچیز کردین اما لازم است مطالبی چند به عرض برسانم :
      ۱ – در پاورقی مقاله اگر مطالعه کرده باشید آورده ام که “بى شک تمامى مذاهب اسلامى به این مشترکات اعتقاد دارند ; اگر چه ممکن است در کیفیت آنها با هم اختلاف داشته باشند اما به هر حال در باور و اعتقاد به این اصول مشترک می باشیم” پس جمله ای که فرمودین “وجه اشتراکی نداریم” بنظرم تخصّصاً خارج میشود (حتماً در اصول فقه بحث تخصیص و تخصّص را مطالعه داشته اید) ضمناً بنده هم مثل شما کتب اهل سنت و صحاح سته خصوصاً صحیح بخاری و مسلم و سنن ابن ماجه را دیده ، مطالعه و کار تحقیقی کرده ام از اون نسخه تحریف نشده اش هم دارم ، اما برادر من بحث بنده تعیین مصداق اهم و مهم و تشخیص شرایط زمانی امروز است که بنظرم می باست جهانی و بزرگ فکر کنیم آیا مشکل اصلی جامعه جهانی ما در امروز ، تشیع و تسنن است ؟ آیا همه مسائل ما در ارتباط با جامعه جهانی و بلاد اسلامی حل شده که الان به اختلاف افکنی علنی بین مذاهب بپردازیم؟؟؟ آیا اگر جلساتی حاوی فحش و ناسزا و تمسخر و اعمال خلاف شئون و مایستقبح ذکره برگزار نکنیم به قول شما “دست از عقائد حقه خود شسته ایم” و از عقائدمان دفاع نکرده ایم ؟؟؟ بنظرتان تنها راه دفاع از حریم اهل بیت و عقائدمان این است؟؟؟
      ۲- حقیر هم مثل دیگر رفقای طلبه ، عشق و حیات و مماتم را با زیارت عاشورا و مفاهیم و مضامین عالیه اون گره زده و این مهم را جزء همّ و غمّ همیشگی و از عقائد حقه ام می شمارم ، اما عرضم این است که مطالبی که فرمودین علما و مراجع اسلامی ما نمیدانند ؟؟؟ بنظرتون مراجع معظم ، کتب روایی کافی و بحار الانواری که فرمودین ندیدند؟!؟ بنده ای که طلبه مبتدی بیش نیستم این کتب را دیده و به کرّات مراجعه داشته ام ، آیا ما نمی بایست در مسائل دینی به مراجع (که در واقع روات احادیث مندرج در توقیع شریف حضرت حجت بن الحسن هستند) مراجعه و از ایشان کسب تکلیف کنیم ؟؟؟ آیا نوعاً مراجع ما فتوا به حرمت اختلاف افکنی علنی بین شیعه و سنی نداده اند؟؟؟ آیا ایشان از برگزاری این جلسات ناراحت و ناهی نیستند ؟؟؟
      ۳- به طریق اولی آیا وجود مقدس قطب عالم وجود حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام که از دست بعضی از اینها و نیز علل دیگر ، استخوان در گلو و خار در چشم با چاههای مدینه و کوفه درد دل میکردند از اعتقادات اینها و عدم تطابق آن با عقائد ما العیاذ بالله مطلّع نبودند؟؟؟ اما با این وجود در جهت حفظ دین اسلام و عدم شکاف در جامعه اسلامی و عدم تفرقه بین مسلمین ، اهم مسائل را در گوشی فقط به خواص یاران گوشزد نمیکردند و از فریاد زدن و علنی کردن آنها منع نمی فرمودند ؟؟؟
      ۴- اگر یادداشت را بهتر مطالعه کنید می بینید که حقیر عرض کردم ” منظور از وحدت ، این نیست که یک شیعه یا یک سنی به خاطر وحدت ، از مبانی اعتقادی خودش دست بردارد ، خیر ، ما موظفیم که مبانی اعتقادی تشیّع را خیلی شفاف و به دور از هر گونه تعصب بیان کنیم” پس اعلام و ترویج عقائد حقه تشیع از ضروریات و بدیهیات هست .همانطوری که قبح ِ ترویج فرهنگ اختلاف افکنی و فحش و ناسزا و تکفیر علنی بین مذاهب دو گانه نیز در شرایط امروز از بدیهیات است .
      ۵- امام خمینی رحمه الله فرمود :«لازم است برادران ايراني و شيعيان ساير كشورها از اعمال جاهلانه كه موجب تفرقه صفوف مسلمين است احتراز كنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند ، برادران شيعه و سني بايد از هر اختلافي احتراز كنند. امروز اختلاف بين ما تنها به نفع آنهايي است كه نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفي و يا ساير فرقه ها آنها مي خواهند نه اين باشد نه آن راه را اين طور مي دانند كه بين شما و ما اختلاف بيندازند…»
      پس بیشتر بیندیشیم …
      در پایان از ارسال دیدگاه و توجه شما کمال تقدیر را دارا هستم . ما رو دعا کنید . یا حق
      محمدباقر فیروزی

    • سید حسن گفت:

      عزیزشیعه ومحب اهلبیت ،خداوند شمارا حفظ نماید وبر توفیقات شما رابیفزاید الراغب عنکم مارق ولازم لکم لاحق
      ۱-خود حضرت امیر علیه السلام در نماز آنها شرکت می کرد ودر همان حال آنها را به تقوی دعوت می نمود وبا بعضی از اعمال آنها مخالفت می کرد ،ولی برای مصالح اسلا م با آنها معاشرت می نمود وحتی بعدازغصب فدک وشهادت بی بی سلام الله علیها ،به خاطرخدا ووصیت پیامبرومصالح السلام نو پااز مسالمت ویاری آنها فرو گذار نکرد
      ۲-اگر ولایت علی را در قلب داریم باید نگا ه به نائبین او کنیم و اعمال خودرا با نظر آنها تطبیق دهیم. که اگر رضایت خدا در این اعمال بود آنها خودرا مکلف به این افعال می کردندوبر مامقدم می شدند
      خوب است در اعمال خودبیشتر تبری وتولی رانشان دهیم متاسفانه بعضی از کسانی که دراعیاد خیلی حرارت از خودنشان میدهنددر اعمال و افعال بیشتر شبیه به دشمنان امیر المومنین علیه السلام هستند
      آقا فرمودند دشمن مشتر ک وخطر ناک تری داریم -آیاشما بایک سنی محب اهل بیت هیچ اشتراکی ندارید؟واصلا می شود اورا با یهودی ومسیحی مقایسه کردخوب فکر کنید آیا ائمه وعلمای بزرگ تبری نداشتند وندارند مطمئنا دارند اما بامافرق دارند
      درضمن جشن های مخفیانه ما معمولا با صدا حتی فیلم به بیرون راه پیدامی کندوگرنه حرفی نیست والسلام

  10. سرباز ولایت گفت:

    مطالب خوبی تو وبتون آوردید ، خدا خیرتون بده
    خدا به فریاد این خواصی برسه که دانسته یا ندانسته آب به آسیاب دشمن میریزند

  11. حلال زاده گفت:

    اگر فکر میکنی که این ….ها از شیعه دفاع خواهند کرد سخت در اشتباهی برادر من دوران تقیه تمام شده الان دوران ظهور صغری و تمام شدن تقیه و دوران علنی کردن عقاید شیعه است شاید الان متوجه نشوی و چند سال دیگه شاید؟؟؟!!!

    • مدیر سایت گفت:

      جناب آقای حلال زاده ، ماها بایستی بین “نقد علمی و بیان اعتقادات” و نیز” ترویج فرهنگ اختلاف و تفرقه افکنی” تفاوت قائل شویم . ایرادات حقیر یه بحث دوم است نه بحث اول

  12. علی گفت:

    علامه عسکری (رحمت الله علیه) در کتابش در مقابل نام یکی از خلفا یا عایشه نوشته بود (رضی الله عنه) که اهل سنت از این کتاب فرار نکنند و بخوانندش

    • با سلام و تشکر از ارسال دیدگاه
      حدود ۱۵ سال پیش بنده شیراز بودم در مراسمی علامه بزرگوار آیت الله عسکری را از قم یا تهران در مجلسی دعوت کرده بودند ، که در میان مجلس ؛ شخصی با کسوت و تیپ متدینین با پرخاش و تندی رو کرد به علامه عسکری و گفت چرا در کتابت جلوی نام فلان نوشتی “رضی الله عنه” که ایشان با نرمی پاسخ گفت (قریب به این مضامین) خوب عزیز من اگر این را نمی نوشتم که اهل سنت سراغ کتاب تاریخی ام نمی رفتند ، قابل ذکر است که ایشان در ضمن چند تا از کتب تاریخی خود در کنار اسم عایشه نوشته اند “ام المومنین” ، ایشان از محققین بزرگ تاریخ اسلام در قرن معاصر است که کمتر کسی به اندازه ایشان کار تاریخی کرده اما همانطوریکه خودشان فرمودند اگر در ضمن کتاب لعن و نفرین می نوشت که هیچیک از اهل سنت سراغ کتب تاریخی شان نمی رفتند ، جملاتی از خود ایشان در ادامه میخوانید :
      ((اما بحث وحدت. در دهه فجر من را دعوت کردند در مورد وحدت شیعه و سنی صحبت کنم گفتم می‌شود وحدت هیچ مانعی ندارد. آن کاری که ما نباید بکنیم این است که لعن بکنیم. حضرت امیر علیه‌السلام در جنگ صفین گویا هند را به اصحاب‌شان معرفی می‌کردند. فرمودند: «اذکروا معایب افعالهم» من دو جلد «معالم المدرستین» نوشتم که با خواندنش هزاران نفر شیعه شده‌اند در مصر و جاهای دیگر. منتها «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن».

      مرحوم خواجه نصیر‌الدین طوسی در «تجرید الاعتقاد» به ابوبکر می‌گوید: «الطعن الاول الطعن الثانی» خب من این را نمی‌گویم. در شرحش علامه حلی باز همین‌طور. من می‌نویسم ام‌المؤمنین عایشه. همه حرف‌ها را هم می‌زنم. رفته بودم الازهر علما را دعوت کرده بودند. استاد علم‌الحدیث آمد؛ گفتم: احادیث ام‌المؤمنین عایشه را بخوان گفت نعم الکتاب. یک فلسطینی هم از غزه در لندن نوشته و چاپ شده: منهج العلامه عسکری بالتقریب. من تمام حرف‌هایی را که باید گفته می‌شد، گفتم. منتهی با زبان خویش. پس نگویید نمی‌شود.))

  13. فدائی ولایت گفت:

    سلام
    مومنین امروز به مرحمت ماهواره و رسانه های دشمن دعوا بین شیعه و سنی نیست بلکه دقیقا بین شیعه با شیعه هست به نظر حقیر فضا داره به سمت عاشورا میل می کنه…

  14. محمدی گفت:

    شاگردان یکی از بزرگان قم در منطقه سیستان و بلوچستان خیلی بر علیه تسنن اختلاف افکنی و بلوا بپا میکنند چرا جلویشان گرفته نمی شود

    • با سلام
      منظورتان از عبارت “یکی از بزرگان قم” مفهوم نیست اما باید عرض کنم که یکی از علمای قم که معتقد است مراسمات روز شهادت خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها را می بایست عاشورایی برگزار کنیم و خود ایشان هر ساله مراسم بسیار بزرگی برگزار میکند که نظیرش را در کشور به ندرت میتوان یافت ، در مورخ ۵ اردیبهشت ۹۰ درحین درس خارج ؛ روایتی از کتاب تفسیر کبیر امام فخر رازی را قرائت کردند و در حین قرائت این روایت، درباره خلیفه دوم اهل تسنن ، پس از نام وی جهت رعایت امانت ؛ عبارت «رضی الله عنه» که در متن عبارت فخر رازی سنی مذهب بود را خواندند که پس از این ؛عده‌ای از طلاب با صدای بلند کلماتی را خطاب به خلیفه دوم بیان کردند که این عمل با واکنش صریح این عالم مواجه شد که با عصبانیت خطاب به توهین‌کنندگان فریاد زدند: مگر نگفته بودم سر درس من از این‌گونه کلمات به کار نبرید!؟ حال آنکه نظر ایشان در اعتقادات همان است که در زیارت عاشورا امده است ؛ قابل توجه شاگردان آن کسیکه فرمودین “یکی از بزرگان قم” که می بایست از این برخورد عالمی با این چنین اهتمام و حساسیت در قضیه شهادت خانم ؛ درس بگیرند …

  15. احمد گفت:

    سلام آقا فیروزی
    انصاف را بخواهم رعایت کنم قلمتان شیوا و روان است – خوب مطلب را حلاجی و چکش کاری کرده اید – خدا شهیدت کند

  16. محمد گفت:

    سلام جناب فیروزی
    از طریق پیامک با سایت زیبایتان آشنا شدم انشاالله بتوانیم از حضورتان بیشتر استفاده کنیم شما را به سایت سنان دعوت می نمایم ومنتظر نظرات گرانبهایت -سلام وعرض ادب مارا به بی بی فاطمه معصومه برسانید. سپاس

    سایت سنان: http://www.senan.ir/

    • سلام و ارادت ، حقیر قبلا هم به سایت سنان و دیگر سایت های شهرستان سر زده و مطالعه داشته ام ، چشم حتماً بازدید میکنم ؛ چشم نائب الزیاره هم حتماً خواهم بود ان شالله

  17. محسن گفت:

    سلام باقر جان اول تبریک به خاطر راه اندازی این سایت دوم اینکه مطالب عالیه سوم اینکه این مطلب باید به گوش بعضیها برسه که یه طلبه از فضای مجازی استفادع کنه هیچمشکلی نداره!چهدرم اینکه مطال رو زودتر به روز کنی بهتره پنجم

    • باسلام و ارادت
      اول) ممنون
      دوم) لطف دارید و محبت ، چشمتون خوب می بیند
      سوم) فکر نمیکنم انسان فهیمی داشته باشیم که ارتباط طلاب با فضای مجازی را مشکل بدونه چون نوع بی دینی ها متفاوت و وسیع شده بالتبع نوع تبلیغ دین هم وسعت یافته و در این وادی هم نیاز بسیار احساس میشه
      چهارم) راستش همین بروزرسانی دوشنبه ها و پنجشنبه ها هم دقیقه نودی معمولا آماده میشه ، فرصتش نیست متاسفانه ، یک سری کارهایی رو قبول کردم که همه وقتم رو پر میکنه .دعا کنید وقتمون وسعت و برکت پیدا کنه چشم ،
      پنجم) هم که ننوشتید ، تشکر و طلب دعا

  18. ha7 گفت:

    سلام
    چنان که قدیمترها گفته اند دود از کنده بلند میشود
    در میان مراجع داریم و میشناسید مراجعی را که خلاف نظر شما و ما حکم میدهند
    از پیروانشان چه انتظار؟!

    • با سلام و تشکر از صرف وقت و توجه حضرتعالی ، چون فرمودین “میشناسید” عرض کنم که حقیر مرجعی را نمیشناسم که رضایت به تبلیغ و ترویج چنین جلسات و نیز اختلاف افکنی بین مذاهب دوگانه باشد اما به هر حال عرض شود که معرفت نه بلکه
      “بصیرت” در گرانی است به هر کس ندهند ؛ هر چند به اعتباری میتوان بصیرت را زیر مجموعه معرفت دانست .
      وقتی در تاریخ مطالعه میکنیم کم نبودند از خواص یا اهل علمی که در بین راه به بیراهه زدند و با شنیدن چندتا “به به” و “چه چه” و دیدن چند تا از عناوین و القاب در کنار نامشان ، هوا برشان داشت که بله ما هم برای خود کسی شدیم ! امیرالمومنین هم نظر دارد ما هم نظر داریم ! همانند فلان شخص که میگوید رهبری نظر دارد ما هم نظر داریم .
      مگر عناوین سیف الاسلام (شمشیری که فقط در راه اسلام شمشیر میزند) یا طلحة الخیر برای جناب زبیر و طلحه کم بار معنایی داشت اما دیدیم که در زمان امامت امیرالمومنین چی شدند؟ در جا زدند و پسرفت کردند و تمام زحمات چند ساله خود را به هدر دادند ، پس بصیرت چندان زاییده ی میزان علم و عنوان و سمت نیست ، بلکه به عمل و تقوای الهی مرتبط است ضمناً در مضامین روایات داریم که در آخرالزمان خواص «”یتغربلون غربلون” همگی غربال میشوند»فقط خواصی که برای خدا خلص و خالص شدند باقی می مانند ؛ از خدا بخواهیم اللهم اجعل عواقب امورنا خیراً
      بازم ممنون از عنایت شما

  19. درمسلخ عشق جز نکو را نکشند گفت:

    سلام بر آقای فیروزی ممنون که پیامک کردید ومارو از سایت زیبا هم از نظر ظاهر وهم محتوا آشنا کردید
    چی بگم والا لعن سب بعضی از آقایون قوز بالا قوز شده
    یکی نیست بهشون بگه بابا تو اللهم العن اول الظالم ظلم حق محمد وآل محمدو….
    راستی حاجی بیان این هم در این زمانه که رهبر توصیه به وحدت کردند مشکل داره؟؟؟

  20. عارف مجهول (جاهل معروف) گفت:

    اشکارا میگویم که باید بدانند وبدانیم که هم ما وهم انها هر چه اختلاف داریم در مواجهه با جبهه کفر واستکبار و استعمار باید کنار گذاشته شود و اگر فرصتی باقی ماند رفع نزاع خواهیم کرد
    امیر المومنین در جواب حاکم روم مبنی بر همکاری با حضرت برای شکست معاویه مللللللللللللللللللللعون فرمدند اگر بنا به همکاری باشد من و او متحد خواهیم شد وبا تو میجنگیم

  21. آسمان گفت:

    سلام حاج باقر
    مخلصیــم
    من اصفهانم. دعا بفرمائیــد.

  22. ابوطالب گفت:

    سلام به حاج اقا فیروزی
    ارادت داریم
    ضمن تبریک تاسیس سایت
    از مطلبتون استفاده کردیم

  23. محمد مهدی گفت:

    سلام
    احسنت

  24. رها گفت:

    با سلام به شما دوست عزیز ما بیش از وحدت بین شیعه وسنی وحدت بین شیعه رو باید رعایت کنیم داداش چون ماشیعه ها با هم حداقل یه اشتراکی داریم امام اونها هیچ اشتراکی باما ندارند بقول حضرت ایت الله مجتهدی اونها با آبجی هم نمی شن چه برسه برادر وبقل یکی از این اهل تسنن (بدعت) اگه شما عمر وابوبکر در حد پرستش ستایش کنید باز هم ماشما رو حتی مسلمون نمی دونیم اون وحدتی هم که بزرگان ما دم میزدند اینکه شما می فرمایید نیست در عرصه سیاست بین الملله ختم کلام اگه ذره ای غیرت توی وجودت به وجود نازنین حضرت زهرا(سلام الله علیها ) داری دست از این حرفها بردار وتوبه کن
    مابی خیال سیلی مادر نمی شویم
    با هر حرامزاده برادر نمی شویم

    • ستاره السادات گفت:

      با سلام

      شما حتی به متن قران احترام نمیذارید و فقط شور حسینی دارید.
      آخه چگونه از حقتعالی نمیترسید و به انسانها تهمت حرام زاده بودن میزنید.
      از خدا بترسید.
      خود مولا علی با ابن ملجم کاری نکرد که شما با انسانهایی که نشناخته بهشان هر چیزی را نسبت میدهید ، میکنید.
      به خو خدا به همان مولا علی در اشتباهید
      تفرقه دقیقا همان چیزی است که شیطان از شما میخواد.اما شما دست و دلبازید و به جز تفرقه تهمت هم میزنید.
      خوب یارهایی برای شیطان هستید
      حضرت محمد ص با یهودی ها کاری میکرد که عاشقش میشدند.حالا شما ماشاالله مقام نبوت را هم پشت سر گذاشته و حکم حرام زاده بودن میدهید به انسانها.
      که اگر مطمئن هم هستید تا از شما نپرسیدند بر طبق متن صریح قران نباید ابراز کنید.
      برای حضرت زهرا متاسفم که دوستداران بیحیا و بی ادب و گستاخی مثل شما دارند که روی متن قران کریم و پیامبر صلی الله و سیره اهل بیت حرف جدید میگذارند.

      فرعون کافر بود و لی حقتعالی اجازه نداد به خاطر شور حسینی بهش تهمت حرام زاده بودن بزنند و فرمودند با قول لین با او صحبت کنید.
      خوشبحالتان که از مقام حقتعالی هم سبقت گرفتید

  25. عارف مجهول (جاهل معروف) گفت:

    رها بیسواد هست
    توهم تفهم داره
    زمین زدنش سه سوته
    بگو بره درس بخونه

    • رها( البته واقف به جهل ) گفت:

      آقای عارف مجهول غلط های املایی بخاطر اشکال در کیبورد بود ،رها بی سواد باشه ،بهتر از ملا لغطی وبی ادب بودنشه وقت گرانبها تو هدر نده رها زمین خورده آقاش امیرالمومنینه وچون ولایت امیرالمومنین رو داره با تمام بی سوادیش از مادر زاییده نشده کسی که بخواد زمینش بزنه
      بنده خیلی هم واقف به جهل خودم وامثال خودم (یعنی جنابعالی که در حقیقت در وهم اولوالعلم بودن بسر می برید)هستم
      العلم نور ونور حقیقی ذات مقدس امیرالمومنین، پیامبر ،حضرت زهرا ودوازده فرزندشان است که انشعابی از منبع نور و جوهر نور لایدرک حضرت ربوبیت است هستند

  26. عارف مجهول (جاهل معروف) گفت:

    به به میبینم که خودتم خوب از خودت اشکال میگیری رها ( البته واقف به جهل ) !
    من گفتم شما بیسوادی اصلا منظورم غلط املایی نبود ولی خوب اینم بدک نیست( مرحبا بناصرنا)
    از اهل تسنن هم استشهاد اوردی، اگربدن چرا از حرفاشون استفاده میکنی،اگر خوبن پس حرف حسابت چیه
    اگر فقه میدانستی از کلمه حرام زاده درست استفاده میکردی
    اگر کلام میدانستی فرق بین مستضعف و ظالم رو از اهل تسنن تشخیص میدادی
    اگر منطق میدانستی حرفات مثل چاقویی نبود که دسته خودش رو ببره مثلا وقتی خودت میگی بیسوادی دیگه نه ناراحت بشو و نه ادامه بده
    فلسفه نمیدانی جو گیر شدی نوشتی نور حقیقی … در حالی که اگر بخوام به خط اخر جوابت گیر بدم ………. فی المثل به دل خودت رجوع کن ببین تعریف لفظ نور رو بلدی که حالا بخوای استدلال باهاش بیاری
    اگر حدیث میدانستی می دیدی همین امامان معصومی که ازشون دم میزنی چه احادیث صحیح السندی درباره ارتباط با _اقتدابه_تمجید از بدنه اهل تسنن دارن
    بی بصیرتی است که برای اثبات حرف خودت از عالمی اسم میبری و حرفش رو مصادره میکنی
    چون تند حرف زدی تند بهت جواب دادم
    ادم خوبی هستی ولی بیشتر فکر کن البته بهمراه مطالعه

  27. ب گفت:

    کلا در همه جای ایران شیعه وسنی باهم وحدت دارند ودر جاهایی مثل استان سیستان وبلوچستان هم که این وحدت کمرنگ تر است بیشتر دلایل اجتماعی دارد نه ایدئولوژیکی چرا که بلوچها در کنار قومی قرار گرفته اند بنام سیستانی که به شدت اهل باند بازی وتبعیض ودارای عقاید ناسیونالیستی میباشند که براحتی حق رازیر پا گذاشته وبی عدالتی مینمایند بطوری که ما در محیط کاری خود بااینکه شیعه هستیم میخواهیم بر علیه آنان عملیات انتحاری انجام دهیم چه رسد به اهل تسنن وآنان چاره ای جر توسل به عوامل ایدئولوژیکی برای مقابله با آنان ندارند وهمین مسئله در مورد اکراد وقرارگرفتن آنان در کنار آذریها صدق مینماید چرا که ما میبینیم در استانهای جنوبی نظیر بوشهرو بندر عباس با توجه به اینکه حتی بیشتر باکشورهای عربی مراوده دارند لیکن شیعه وسنی به گرمی در کنار هم زندگی نموده ومشکلی باهم ندارند

  28. مریم گفت:

    بحث داره وارد خاله زنک بازیو گیسو گیس کشی میشه.اصل سوال من که ایا خوندن زیارت عاشورا باعث اختلاف بین شیعه و سنی میشه یا نه بی جواب موند.با وارد شدن به حاشیه های الکی اصل مطلب گم میشه!بیاین مشکلاتمونو حل کنیم ماها که باهم خواهر و برادریم.

  29. mostafa گفت:

    مطلب جالبی بود ولی دوست داشتم بگید کلا لعن نفرین نکنیم نه بصورت آشکار چون در ذهن خواننده همون تلقی رو ایجاد می کنه که در خلوت خودتون لعن و نفرین خلفا همچنان بر قرار است.

  30. ذره گفت:

    سلام…
    عیدتان خجسته…

    پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:

    ما من ساعة تمر بابن آدم لم یذکر الله فیها الا حسر علیها یوم القیامة
    ترجمه:
    ساعتی بی ذکر خدای بر آدمی زاد نگذرد مگر روز قیامت بر آن حسرت خورد .
    منبع: کنز العمال ، ج ۱ ، ص ۴۲۴ ، ح۱۸۱۹

    http://zareh.blog.ir

  31. شميم گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبتون،يك بار و براي هميشه تو يكي از مجالس شركت كردم تا اون موقع نميدونستم اين مراسم يعني چي!وقتي برگشتم فقط گريه ميكردم،خودمو كلي سرزنش كردم كه چرا پا تو اين مجلس گذاشتم ،خدا ازشون نگذره كه فقط تفرقه مي اندازن،تازه اون خانم معتقد بود دشمنان اسلام تو ذهن ما انداختن كه اين مجالس برگزار نشه
    خدايا اخر عاقبت هممون رو ختم به خير كن

  32. سعید گفت:

    باسلام خدمت استادگرامی
    خیلی مطلبی خوبی بودامامتاسفانه خیلی ها کاسه ی داغ ترازآش هستندوخودشون روعلامه میدونن به طوری که حرف های آقارواصلاقبول نمی کنن اینادقیقاکسانی هستندکه که اگرزمان امام علی (ع)هم بودندبه حضرت خورده می گرفتند که چرابااینامدارامی کنید.یکی ازاعترافات ریگی ملعون این بودکه وقتی که نیروهام انگیزه ی انجام عملیات نداشتندیکی ازمراسم عیدالزهرا روبهشون نشون می دادیم می گفت چنان انگیزه ای می گرفتند که حاضربودن دردم سرپنجاه نفرروببرن

  33. ستاره السادات گفت:

    با سلام

    به افراد وقیح و بی ادب و گستاخ و مغروری مثل “رها” (بابا شما ها که دم از پیروی از ولایت فقیه میزنید حداقل به سخن آقای خامنه ای طفلک گوش کنید.آقا میگن وحدت شما ها میگید؟!!!!! بابا شماها فقط ادعا و تظاهر و ریا هستید.حضرت زهرا و امام حسین را هم بهانه نکنید. اصلا شما انقدر سطح فکر پایینی داری که به جز اصول انسانی از واقعیت جامعه هم بیخبری. اینجانب هنوز ادعا ندارم صد در صد گوش به فرمان رهبرم اما وقتی میبینم حرفهاشون منطقیه خوب گوش میکنم)آخه من و شما کی هستیم که مسلمان بودن کسی را تایید کنیم؟!!!!!!!!! بابا نعوذبالله خدا مرخصی رفته که شما دارید قضاوت میکنید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    چقدر وقیح و بیحیا هستید؟

    شما حتی به متن قران احترام نمیذارید و فقط شور حسینی دارید.
    آخه چگونه از حقتعالی نمیترسید و به انسانها تهمت حرام زاده بودن میزنید.
    از خدا بترسید.
    خود مولا علی با ابن ملجم کاری نکرد که شما با انسانهایی که نشناخته بهشان هر چیزی را نسبت میدهید ، میکنید.
    به خود خدا به همان مولا علی در اشتباهید.
    تفرقه دقیقا همان چیزی است که شیطان از شما میخواد.اما شما دست و دلبازید و به جز تفرقه تهمت هم میزنید.
    خوب یارهایی برای شیطان هستید
    حضرت محمد ص با یهودی ها کاری میکرد که عاشقش میشدند.حالا شما ماشاالله مقام نبوت را هم پشت سر گذاشته و حکم حرام زاده بودن میدهید به انسانها.
    که اگر مطمئن هم هستید تا از شما نپرسیدند بر طبق متن صریح قران نباید ابراز کنید.
    برای حضرت زهرا متاسفم که دوستداران بیحیا و بی ادب و گستاخی مثل شما دارند که روی متن قران کریم و پیامبر صلی الله و سیره اهل بیت حرف جدید میگذارند.(با همه نیستم/ معذرت میخوام)
    فرعون کافر بود ولی حقتعالی اجازه نداد به خاطر شور حسینی بهش تهمت حرام زاده بودن بزنند و فرمودند با قول لین با او صحبت کنید.
    خوشبحالتان که از مقام حقتعالی هم سبقت گرفتید.

    شما همان انسانی هستید که تا نوک دماغ خود را بیشتر نمیبینند.انسانهایی مغرورر و احمق

    در زمان دفاع مقدس انسانهایی که در مقام حق فنا شده بودند و اتفاقا عاشق اهل بیت هم بودند “مثلا! شهید محسن حاجی بابا!!!!! ” طوری رفتار میکردند که منافقان که از کفار هم به بیانی بدترند منقلب میشدند و شهید از دنیا میرفتند.
    من نمیدانم شما چگونه به خود اجازه میدهید خدای جهان شوید و دل انسانها و حرامزاده بودن یک گروه کامل!!!! را تایید میکنیدو ……؟

    به قران به جان مامانم نمیدانم چه باید گفت؟

  34. محمدامین گفت:

    سلام
    متن خوبی را ارائه داده اید. انشاالله خداوند از شما این روشنگری‌ها را قبول فرماید.
    در ادامه ای کاش آدمیان نگاهی به خود اندارند ببینند از کجا امده به کجا خواهند رفت تا شاید به خود اییم و درست فکر کنیم و سخن بگوییم و رفتار کنیم. انشاالله موفق باشید.
    یا علی مدد.

  35. از مطالب خوب و آموزندتون متشکرم

  36. سلام؛ لطفا «چهره‌ات را انتخاب کن!»
    در خیمه نشین بخوانید…

  37. با عرض سلام
    مجله الکترونیکی اخوت با هدف فرهنگ سازی در درازمدت در جهت ایجاد برادری و وحدت واقعی اسلامی راه اندازی شده است. از شما دوست گرامی که الحمدلله دغدغه وحدت دارید خواهشمندیم ما را از حمایت خود محروم نکرده و هرگونه انتقاد پیشنهاد ایده سوژه و… که به نظرتان می رسد به ما منتقل کنید. با تشکر
    okhowah.com
    okhowahmag@gmail.com

  38. باران گفت:

    با سلام وعرض ادب
    مطالب اموزنده ومفيدي بود
    بخش هايي از ان را كپي كردم تا براي دوستانم بفرستم واقعا زمان سختي است وبايد هوشيار بود
    خدا رهبرعزيزرا كه با بصيرت عالمانه خود ما را هدايت مي كنند حفظ فرمايد

  39. باسلام
    بنده وب شما را لینک کردم.

  40. ناشناس گفت:

    با درود فراوان به همه.
    اینطور بنظر میآید که فقط اعتقاد به دین تا الان نتوانسته اتحاد بین افریدگان و معتقدان به خداوند را ایجاد بکند ، به نظرمن جدا کردن آفریدگان خداوند به مسلمانان و غربیها یا آمریکايیها ژاپونیها … ما را از اتحاد انسانها که به طور حتم هدف اسلام شیعه هم هست دور میکند.(امیدوارم امکان انتشار نظر اینجانب در دامنه نظرات مدیر سایت قرار داشته باشد).
    با تلاش برای جهانی آرام و انسانپرور

  41. ناشناس گفت:

    با درود فراوان.
    مطمئا بودم حتی ازنظر بدون موضع گیری هم میترسید، فقط طلب خیر برای شما دارم .خدا شما را دراولین فرصت
    براه راست هدایت کند تا خوانندگان سایت شما هم اطلاعات خدامحور بدستشان برسد.
    خدا حافظ

  42. ناشناس گفت:

    با درود فراوان.
    مطمئا بودم حتی ازنظر بدون موضع گیری هم میترسید، فقط طلب خیر برای شما دارم .خدا شما را دراولین فرصت
    براه راست هدایت کند تا خوانندگان سایت شما هم اطلاعات خدامحور بدستشان برسد.
    خدا حافظ.

  43. مهدی گفت:

    سلاح
    بابا باور کنید ما هیج وحدتی با اهل سنت نداریم اونا اصا ما رو مشرک می دونن
    و اختلافات ما خیلی زیاد است یکیش بحث توسل به امامان که اهل سنت توسل به پیامبر رو هم جایز نمی دونه

  44. ashena گفت:

    با سلام.اینکه میگین ومیگن وحدت،بروی چشم ،ماحفظ ظاهر میکنیم درجایی که سنی ببینیم.من بیاد دارم از بچکی درمجلس شادی حضرت زهراسلام الله علیها شرکت میکردیم البته درمجالس خصوصی وخانوادگی.وبرای احدی از دوستامون تعریف نمیکردیم یعنی چیزبدیهی بنظرمون میومدکه همه بهش معتقدن.اماالان بجای اینکه راز داری ودهان قرص بودن روبه خانواده هایادبدن،میگن در این مجالس شرکت نکنید ونگیرید.اون بچه که مال این نسل است وباتبری دیگه اشنا نیست.چون خانواده وهمه هی جلوش گفتن هیس هیس!!البته منظورم فقط تبری از دشمنان است نه سب که فحش است وحرام است.بهر حال اگه دنبال ازدیاد نسل شیعه هستیم،که خودم شدیداموافقم،نباید بچه شیعه منفعل بار بیاریم که باری به هرجهت باشه.انشاالله مردم بافرهنگ ایران بارعایت شئونات اسلامی وحفظ فقط ظاهر،ومنتشر نکردن فیلم وعکس این مجالس،نگذارن که تبری در خفااز بین برود.

  45. نادین گفت:

    پس از سالها از آغاز حکومت اسلامی در ایران , رویداد مبارکی در حال بروز است و آن یکی شدن حوزه های علمیهء همهء فرق یکّه دین اسلام است. همهء طلاب فرق از یک درب وارد میشوند در یک کلاس مینشینند و هر کدام دروس دیگری را هم تحصیل مینماید.دیگر حوزهء علمیهء اهل تشیع و اهل تسنن نخواهیم داشت.حوزه فقط یک حوزه خواهد بود برای همه

  46. ashena گفت:

    البته باید نظر مراجع رامحترم شمرد که فعلاتقیه کنیم در این زمان.انشاالله که اثر داشته باشه.

  47. علی گفت:

    بنام الله
    سلام من دانشجو هستم.میخوام درکناردرسم دروس حوزوی روهم یادبگیرم. چون بسیار علاقه دارم.
    میخواستم بدونم میشه مدرکشو گرفت و از سربازیم کثری گرفت یاذمعاف شد؟
    منتظرجواب هستم.

    باسپاس فراوان

    یاعلی

  48. شعیب صالح گفت:

    به نام خدا
    در روایات امده که حکومت بنی عباس قبل از ظهور امام مهدی ع دوباره احیا میشود.
    ویژگی اصلی حکومت بنی عباس این است که خود را منتسب به معصومین ع میداند.
    و با مکر وحیله خود را مدافع اهلبیت ع جا مبزند تا حمایت توده ها را برگزیند.
    به نظر شما این حکومت بنی عباس اخرالزمانی که خود را دوستدار اهلبیت ع نشان میدهد کدام حکومت است؟
    اگر این سوال را جواب بدهید بحث وحدت به خودی خود حل میشود
    با تشکر

  49. بصیرت ظهور گفت:

    سلام علیکم
    خدا قوت
    ای کاش میان جمع ما طلاب کسانی چون شما زیاد باشن که فقط به درس تنها اکتفا نکرده و دست از سکولار خفی که دامن حوزه های علمیه را گرفته بردارند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *