فضيلت انگشتر به دست كردن و خواص و آثار انواع نگین ها

بر اساس روایات ؛ انگشتر به دست کردن ؛ مستحب موکد است که همواره مورد توجه پیامبراسلام و ائمه معصومین بوده  و روایات زیادی در بیان جنس نگین و حلقه آن، طرح روی آن و نحوه و کیفیت پوشیدن آن نیز وجود دارد. مثلاً نگین عقیق توصیه بیشتر و باعث برکت و ایمنی از بلاها خوانده شده و در مورد حلقه و رکاب انگشتر به نقره سفارش شده ، در ادامه به خواص انواع نگین ها می پردازیم

درباره طرح روی آن نیز اذکاری با مضامین عالی توصیه گردیده که در یادداشت “نقش انگشتری امامان معصوم چه بوده ؟ یعنی چه چیزی بر آن حک شده بود؟” میتوانید ببینید

در فضيلت عقيق : امام سجاد علیه السلام می فرماید : پیامبر اکرم فرمود : هر کس انگشتر عقیق در دست کند ( و دعا کند ) خداوند حوائجش را بر آورده می سازد . کافی ۶/ ۴۷۰ ، وسائل ۸۶/۵

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : انگشتر عقیق در دست کنید ، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید ، حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود . عیون اخبار الرضا ۲ / ۴۷ ، وسائل ۵ / ۸۶

امام صادق علیه السلام می فرماید : همانا عقیق محافظت می کند از انسان در مقابل هر گونه بلا و حادثه ای . مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۹۱

حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام : هیچ دستی نزد خداوند در هنگام دعا محبوبتر از دستی نیست که در آن انگشتر عقیق باشد . بحار ۸۰ / ۱۸۷

در حديث آمده جبرئيل نازل شد بر حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم و گفت يا محمّد ، پروردگار سلامت مي رساند و مي گويد انگشتر را به دست راست بكن و نگينش را از عقيق بكن و بگو به على بن ابيطالب عليه السّلام پسر عمّت كه انگشتر را به دست راست بكند و نگينش را عقيق بكند. حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام پرسيد كه يا رسول اللّه عقيق كدام است ؟ فرمود : كه كوهى است در يمن كه براى خدا اقرار كرده است به يگانگى و براى من به پيغمبرى و براى تو و اولاد تو به امامت و براى شيعيان تو به بهشت و براى دشمنان تو به جهنّم .

حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام : نماز كسي كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد بر نماز جماعتى كه غير عقيق در دست داشته باشند به چهل درجه زيادتى دارد.

حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند ، ثواب آن دو رکعت ، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند . بحارالانوار : ۸۰ / ۱۸۷ ، عده الداعی ص ۱۳۰ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۱

امام محمد باقر علیه السّلام : هر که انگشتری از عقیق بسازد و در نگین آن نقش کند مُحَمَّدٌ نَبِیٌّ اللهِ وَ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللهِ خداوند او را از مرگ بد نگه می دارد و نمیرد مگر بر دین حق

حضرت على بن موسى الرّضا عليه السّلام : عقيق فقر و درويشى را برطرف مي كند و در دست كردن عقيق نفاق را زايل مي كند. کافی ۶ / ۴۷۰ ، وسائل الشیعه : ۵ /۸۵

امام صادق عليه السّلام در حدیثی طولانی در خواص سنگ عقیق فرمود : خیلی عجیب است دستی که در آن انگشتر عقیق باشد و درهم و دینار نداشته باشد .  مکارم الاخلاق : ص ۸۸ ، وسائل الشیعه : ۵ / ۹۱

امام صادق عليه السّلام :  انگشتر عقيق در دست كنيد كه مبارك است و هر كه انگشتر عقيق داشته باشد اميد هست كه عاقبتش مقرون به خير و نيكى باشد.

امام صادق علیه السلام  : عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد . کافی ۶ / ۴۷۰ ، وسائل ۵ / ۸۹ ، و ۹۰

منقول است كه حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام چهار انگشتر در دست مي كردند ؛ انگشتر ياقوت براى شرافت و زينتش و فيروزه براى نصرت و ياريش و حديد صينى براى قوّتش و عقيق براى حرز و دفع دشمنان و بلاها .

روزی اعمش از اصحاب امام صادق عليه السّلام به همراه حضرت در کنار قصر منصور دوانیقی ایستاده بودند که ناگهان مردی تازیانه خورده از خانه بیرون آمد . پس حضرت فرمود : ای اعمش نگاه کن و ببین انگشتر این مرد چیست ؟ اعمش پیش رفته و خوب نگریست و گفت : یابن رسول الله ، نگین انگشتر او عقیق نبود .حضرت فرمود: ای اعمش ! بدان اگر نگین انگشترش عقیق بود تازیانه نمی خورد . اعمش گفت : یابن رسول الله از خواص انگشتر عقیق بیشتر برایم بگویید ؟ حضرت فرمود : دست کردن انگشتر عقیق ، از قطع شدن دست محافظت می کند . گفت : دیگر چه خواصی دارد ؟ حضرت فرمود : از خونریزی شدید نیز جلوگیری می کند . وسائل الشیعه : ۵ /۹۱

روزی امیر مومنان از کنار جسد کشته ای می گذشتند که انگشتری با نگین عقیق در دست داشت . در این حال حضرت فرمود : انگشترش را برای من بیاورید . همراهان حضرت انگشتر مرد مقتول را از دستش درآوردند و به حضرت دادند . امیر مومنان نگاهی به آن انگشتر کردند و فرمودند : برای چه از صاحبت که تو را در دست داشت محافظت نکردی ؟ ( و مانع کشته شدنش نشدی ؟ ) پس انگشتر به صدا در آمد و گفت : یا علی من عقیق یمانی نیستم . الدر الثمین ص ۷۳

روزی مردی از کنار امام باقر عليه السّلام عبور کرد که دستگاه ظالمانه حکومتی بنی امیه به ناحق او را تازیانه زده بودند . پس امام باقر علیه السلام فرمود : چرا همراه خود انگشتر عقیق نداشت ؟! اگر انگشتر عقیق در دست داشت ، به او تازیانه به ناحق نمی زدند . ثواب الاعمال ۱۷۴ – وسائل الشیعه : ۵ /۹۰

روزی مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد . حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند . کافی ۶ / ۴۷۱ ، وسائل ۵ /۸۹

روزی حاکم به سربازانش دستور داد که یکی از سادات را دستگیر کنند . وقتی سربازان آن مرد را می بردند ، امام صادق عليه السّلام او را در آن وضعیت مشاهده نموده و فرمود : برای او انگشتر عقیق بفرستید ( تا آن را در دست کند ) . خانواده آن مرد انگشتر عقیقی به او دادند ، پس آن مرد از حاکم اذیت و آزاری ندید . کافی ۶ / ۴۷۱ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۴ ، وسائل ۵ /۸۹

اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام از جدش امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت به او فرمود : ای فرزندم ، هر کس شب را صبح کند ، در حالی که انگشتر عقیق در دست راست داشته باشد و هنگام صبح قبل از آنکه کسی را ببیند ، نگین انگشترش را بر گرداند بطوری که در کف دستش قرار گیرد و سوره قدر را بخواند و بعد بگوید : آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ وَحْدَهُ‏ لَا شَرِيكَ‏ لَهُ‏ وَ كَفَرْتُ‏ بِالْجِبْتِ‏ وَ الطَّاغُوتِ وَ آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَانِيَتِهِمْ وَ ظَاهِرِهِمْ وَ بَاطِنِهِمْ وَ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمخداوند او را در آن روز از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود و به سوی آسمان بالا می رود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو می رود و از آن خارج می شود ، حفظ می کند و در محافظت خدا و ولی خدا به سر می برد تا صبح را به شب رساند. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۳ ؛ ص۲۹۷

در فضيلت ياقوت و زبرجد و زمرّد  :

حضرت على بن موسى الرّضا عليه السّلام : انگشتر ياقوت در دست كنيد كه پريشانى را زايل مي كند.

امام رضا عليه السّلام از قول جدشان امام صادق عليه السّلام می‌فرماید: انگشتر یاقوت در دست کنید همانا یاقوت دست نمودن ، فقر را دور می کند و از بین می‌برد. کافی ، جلد۶ ، صفحه ۴۷۱

حضرت امام رضا عليه السّلام : انگشتر زبرجد در دست كردن موجب آسانى است كه در آن هيچ دشوارى نباشد.

حضرت امام رضا عليه السّلام : انگشتر زمرّد در دست داشتن فقر را به توانگرى بدل مي كند و فرمود كه هر كه انگشترى ياقوت زرد در دست كند فقير نشود.

در فضيلت فيروزه و جزع يمانى  :

امام صادق علیه السلام : کسی که انگشتر فیروزه در دست کند ، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند . کافی ۶ / ۴۷۲ ، وسائل الشیعه ۵ /۹۴ و ۹۵

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام : انگشتر جزع يمانى در دست كنيد كه رد نمي كند مگر متمرّدان شياطين را.

امام رضا عليه السلام فرمود حضرت اميرالمؤمنين فرمود كه رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم بيرون آمدند و انگشتر جزع يمانى در دست كرده بودند و با ما نماز كردند و چون از نماز فارغ شدند انگشتر را به من دادند و فرمودند كه اين انگشتر را در دست راست خود كن و با آن نماز بكن كه نماز در جزع يمانى برابر هفتاد نماز است و تسبيح و استغفار مي كند و ثوابش براى صاحبش نوشته مي شود.

على بن محمد حميرى گفت كه دختر جعفر بن محمود را خواستم و بسيار او را دوست مي داشتم و فرزند از او به وجود نمى آمد. به خدمت حضرت امام على النّقى عليه السّلام رفتم و اين مطلب را عرض كردم. پس تبسّم نمود و فرمود كه بگير انگشترى كه نگينش فيروزه باشد و بر آن نقش ‍كن اين آيه را رَبِّ لاتَذَرْنى فَرْدا وَ اَنْتَ خَيْرُالْوارِثينَ. چنان كردم يك سال نگذشت كه از آن زن پسرى به وجود آمد.

حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم : همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر ! همانا من حیا می کنم از این که بنده ا ی در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و ومن دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم . وسائل الشیعه ۵ / ۹۵ ، بحارالانوار ۹۰ / ۳۲۱

در فضيلت دُرّ نجف  :

امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند . التهذیب ۶ /۳۷ ، وسائل الشیعه ۱۴ / ۴۰۳


چند نکته در مورد انگشتر و نگین

  • طبق تحقیقات بنده ؛ اولویت در استحباب و اثرات نگین به ترتیب عبارت است از عقیق یمانی ، یاقوت سرخ ، فیروزه ، درّ نجف و ….
  • پوشیدن زیور آلات طلا و از جمله انگشتر طلا برای مردان حرام می باشد.
  • به دست کردن هرگونه حلقه یا انگشتری توسط خانم ها که زینت محسوب مى شود، پوشیدن آن از نامحرم واجب است.
  • خاصیت ها و ویژگی هایی که برای انواع سنگ های معدنی بیان شده به نحو علیت تامه نیست بلکه به صورت شأنی و اقتضایی یعنی شایستگی در صورت وجود شرایط دیگر است.
  • در مورد حلقه و رکاب انگشتر به نقره سفارش شده و از آهنی و برنجی نهی شده است.
  • پوشیدن انگشتر در دست راست و در انگشتان کوچک وانگشت کنار آن بیشتر توصیه شده و یکی از نشانه های شیعه و از سنّت پيغمبران محسوب گردیده.
  • هرچند در حکم پوشیدن انگشتری در دست چپ روایات متناقضی داریم اما اگر در دست راست انگشتری باشد و علاوه بر دست راست ؛ به دست چپ هم انگشتری بپوشد در این صورت بلاشک ؛ پوشیدن در دست چپ کراهتی ندارد.
  • در خصوص برگرداندن نگین انگشتر به طرف کف دست در حال قنوت نماز ، روایتی نداریم.
  • انگشتر شرف الشمس همان انگشتري عقيق زردرنگ است که در ساعت مخصوصی از روز ۱۹ فروردين با آداب و تشريفات خاصي ، بر آن خطوط شرف الشمس حک می شود .

6 comments on “فضيلت انگشتر به دست كردن و خواص و آثار انواع نگین ها

  1. آریا گفت:

    السلام علی المهدی الذی وعدالله به الامم ان یجمع به الکلم و یلم به الشعث و یملا به الارض عدلا و قسطا و ینجز به وعد المومنین.
    با سلام و تشکر. به نظر این حقیر ترتیب استحباب نگین ها به صورت عقیق یمانی ، فیروزه ،یاقوت و درّ نجف است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند: که همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر ! همانا من حیا می کنم از این که بنده ا ی در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم . ( مهج العوات ص ۳۵۹ ، وسائل الشیعه ۵ / ۹۵ ، بحارالانوار ۹۰ / ۳۲۱ )
    در مورد شرف الشمس باید بگویم در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین زردرنگ انگشتری است که بعضی‌ها به نیت گشایش در کار‌ها به دست می‌کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی رمزگونه منسوب به امام علی (علیه السلام) است که فقط در روز شرف الشمس که روز نوزدهم برج حمل (فروردین) با آدابی خاص پشت انگشتر عقیق زردرنگ یا روی طلا، حک نموده و یا با خط زرد روی کاغذ و یا پارچه می‌نویسند.

  2. aaaa گفت:

    بسیار عالی بود مطالبی بود که خیلی به دردم خورد

  3. تنها 55 گفت:

    در خصوص انگشتر شرف الشمس هیچ روایتی از اهل بیت ع وجود ندارد

    • سالی گفت:

      نگین یا انگشتر و آویز شرف شمس برای ایمنى در سفرها و دفع از بدى ها حفظ وحفاظت جان و خیر و نیکى وافزایش رزق وروزی وآرامش رفع چشم زخم براورده شدن حاجات وآرزوها و درمان عمومی جسا وروح مخصوصاً افزایش قدرت بدنی و هاله نورانی اطراف بدن وبخاطر مصرف عقیق زرد آن باعث پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش شده و بر روی هضم و جذب غذا و گردش خون در بدن وچاکرای ۳ وغددپانراس ولوزالمعده وجواره مرتبط با این دو غدد تأثیر فوق العاده ای دارد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *