اعتدال به معنای حرکت بین حق و باطل و یا سازش و تسلیم در قبال زورگویان نیست

etedal اعتدال به معنای حرکت بین حق و باطل و یا سازش و تسلیم در قبال زورگویان نیستبا توجه مطرح شدن مقوله ای به نام “اعتدال” در ماههای اخیر توسط برخی نخبگان سیاسی ؛ لازم است چند کلامی به بررسی این واژه و مفهوم آن بپردازیم که به راستی اعتدال و میانه روی از منظر اسلام چیست؟ و به چه اموری تعلق دارد؟

اعتدال مصدر باب افتعال از ریشه «عدل» و در لغت به معنای حدّ متوسط بین دو وضعیت دیگر است ، ازاین‌رو نقطه مقابل اعتدال ، افراط و تفریط نامیده‌می‌شود مانند مفهوم شجاعت که حد متوسط و صحیح دو صفت تهوّر و ترس می باشد که شجاعت صفتی پسندیده ولی ترس و تهوّر از مصادیق افراط و تفریط و صفاتی است نکوهیده و ناپسند.

یکی از مهمترین شاخصه های گفتمان امام و انقلاب ، مقاومت و استکبار ستیزی است که برگرفته از مکتب حسینی و فرهنگی غنی اسلام ناب محمدی است که البته همین شاخصه “ظلم ستیزی” نقطه افتراق و جداکننده اسلام آمریکایی از اسلام واقعی و راستین است چرا که اسلام امریکایى ، چیزى به نام اسلام است که در خدمت منافع مستکبران و زورگویان جهانی و توجیه‌کننده‌ى ظلم و ستیز آنان است،اسلام امریکایى، اسلام انسانهاى بى‌درد و مرفّهی است که جز به امورات مادی و حیوانى خود و اطرافیانشان نمى‌اندیشند و همه‌ آیات و روایاتى را که در خصوص استکبارستیزی و نرفتن زیر یوغ زورگویان باشد زا به زاویه‌ فراموشى مى‌افکنند و یا وقیحانه تأویل و توجیه مى‌کنند .

حال منظور آقایان از اعتدال ، اگر عدم ورود به حریم ممنوعه بی‌قانونی ، تندروی ، سیاه‌نمایی ، تخریب ، افراطی گری ، رفتارهای هیجانی و رادیکالی معطوف به بی‌تقوایی و بی‌اخلاقی مانند
صحنه

دوئل رؤسای قوای مقننه و مجریه در یکشنبه ی سیاه مجلس
است که آری این همان گفتمان امام و رهبری است اما
اگر منظور و برداشت ایشان از اعتدال ، کرنش و نرمش در برابر غرب و آمریکا ،
سازش یا تسلیم در قبال زورگویان و یا حرکت نمودن بین حق و باطل باشد ، و اینکه بگونه ای رفتار کنیم که هم دشمنان از ما راضی باشند و هم دوستان ،هم مدارا و مروت با اهل باطل داشته باشیم و هم با اهل حق ، و به اصطلاح بعضی سیاسیون ؛ دم کدخدا (آمریکا) را ببینیم و با او ببندیم ، باید گفت این اعتدال و میانه روی نیست بلکه این عمل ، چیزی نیست جز نفاق و دورویی
، چون انسان که نمی تواند طوری موضع بگیرد که هم رضایت حق و اهل حق را کسب کند و هم رضایت اهل باطل و کفر و ظلم را ، و این همان استراتژی است که متاسفانه بعضی نخبگان سیاسی کشور چند سالی است در پیش گرفتند تا به سبب آن محبوبیت بیشتری در جامعه پیدا کنند
.

در قرآن کریم آمده “و کذلک جعلناکم امة وسطاً” ما شما را امتی وسط قرار دادیم” و نیز امام باقرعلیه السلام می فرمایند: “نحن الامة الوسط” ما امت وسط و میانه هستیم” و یا امیرالمومنین حضرت علیعلیه السلام که یکی از صفات مؤمن را اعتدال در زندگی می داند و می فرماید: “المؤمن سیرته القصد” شیوه مؤمن، میانه روی است

یکی از مهمترین راهبردهای اندیشه سیاسی اسلام ، اعتدال و میانه روی در نظام اسلامی می باشد، و مهمترین اصل در بررسی مفهوم اعتدال ، همانا عدم تفریط و افراط در مقوله سیاست های نظام می باشد،یعنی نفی تکبر و غرورنابجا و ظالمانه در برابر مستضعفان و آزادیخواهان و نفی تحقیر و ذلت در مقابل استکبار جهانی به عنوان معیار اصلی برای اعتدال محسوب می گردد، لذا قران کریم می فرماید: ” اشداء علی الکفار رحماء بینهم” آیه فوق به عنوان راهبردی همیشگی برای سنجش اعتدال در اندیشه سیاسی اسلام تعریف می گردد،لذا باید با مظلومان جهان از باب مدارا وارد شد و علیه استکبار، بر اساس نص صریح قرآن ، برخورد نموده و موضع تهاجمی در پیش گرفت .

با کمی کند وکاو در منش امام و رهبری به خوبی در می یابیم استقامت و اصرار ایشان برحفظ مواضع استکبارستیزی به عنوان اصلی انکار ناپذیر و منطبق بر اعتدال اسلامی تعریف می گردد،لذا به کسانیکه به نام
مذاکره با امریکا و به نام امتیاز گرفتن از غرب و به بهای عقب نشینی از برخی مواضع هسته ای موضع اعتدال را مطرح می کنند ، باید هشدار داد که اعتدال به معنی عقب نشینی از مواضع به حق نظام اسلامی در مواضع هسته ای و دیگر آرمان های نظام نمی باشد و مواضع سازشکارانه به هیچ عنوان با فرمایشات انقلابی امام و رهبری علیه ابر قدرتها منطبق نمی باشد و همخوانی ندارد
.

17 comments on “اعتدال به معنای حرکت بین حق و باطل و یا سازش و تسلیم در قبال زورگویان نیست

  1. شریفی می‌گه:

    با دوستان مروت با دشمنان مدارا

  2. بهرامی می‌گه:

    سلام
    در مقابله با ظالم و ستمگر اصل بر تهاجم و حمله است چونکه اگر ذره ای نرمش از خود نشان دهیم دشمن حمله می کند و ضربه کاری خود را بر پیکر کشور ما وارد می کند .

  3. صفیر می‌گه:

    بنظر من اعتدال از عدالت می آید و یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خود ، یعنی هر جا لازم شد انعطاف نرمش نشان دهیم و هر جا لازم شد با روحیه تهاجمی و مقابله رفتار کنیم . ممنون از مطلب خوبتون

  4. سعیدی می‌گه:

    بعضی ها هم پلو یزید می خورند و هم در هیات اباعبدالله سینه می زنند اسمش هم می گذارند اعتدال و استقلال و دأب فراجناحی

  5. جعفری می‌گه:

    سلام به همه دوستان خودم
    در هر جامعه‌ای معنای اعتدال این است که پشت سر رهبری باشیم و شاهد هستیم کسانی که در طول تاریخ با عدالت و ولایت مشکل داشته اند موجب آن شده‌اند که جامعه از عدالت خارج شود و به سمت فتنه حرکت کند و آتش‌های زیر خاکستر در جامعه خود را نشان دهد.نمونه بارز این مورد دوران حکومت حضرت علی (ع) است و سه دسته در این دوران با حضرت علی (ع) به مقابله پرداختند اما علی (ع) با اعتدال و عدالت با آنها برخورد کرد :
    گروه اول قاسطین معاویه و حامیانش
    گروه دوم ناکثین، طلحه و زیبر
    سوم مارقین و اصحاب جنگ نهروان و یا همان خوارج

  6. پویا می‌گه:

    سلام و ممنون از بروز بودن شما
    من بنظرم این طرح اعتدال گرایی و فراجناحی بودن و مخالفت با افراط گرایی را روحانی از هاشمی قرض گرفته که در همه سخنرانی ها تکرار می کند

  7. شاهرخ از تهران پارس می‌گه:

    اعتدال به معنای حرکت در چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی و قانون اساسی کشور است نه تغییر در چارچوب ها، اعتدال یعنی نه افراط و نه تفریط.

  8. سیدمهدی هاشمی می‌گه:

    دکتر حجت الاسلام روحانی و دولت یازدهم با شعار اعتدال سر کار آمد. این شعار دارای ۲ بخش داخلی و خارجی است؛ در بخش داخلی اعتدال به معنی کم کردن شکاف های اجتماعی است و در بخش خارجی نیز گسترش تعامل با جهان و آشتی با دنیا است و اینکه دنبال چالش و ماجراجویی نباشیم

  9. صالحی می‌گه:

    میانه رو و اعتدال گرای واقعی یعتی آیت الله هاشمی

  10. حمید می‌گه:

    سلام
    من فکر می کنم که الان زوده که قضاوت کنیم چون دولت دکتر روحانی شروع به کار نکرده تازه امروز مراسم تحلیف برگزار شد باید بگذاریم مدتی از کار دولت بگذره بعد بررسی کنیم وبه نظرم این متن علمی تطبیقی بود واگر صرفا علمی بود خیلی عالی بود چون هنوز دولتی دکتر روحانی نیست که ما چیزی رو تطبیق کنیم فقط میشه حدس هایی زد که به نظرم همین حدس ها هم ثمره ی چندانی نداشته باشه.التماس دعا.

  11. محسن می‌گه:

    سلام. اعتدال یک خط مشی می تواند باشد اما گفتمان نیست. و این اعتدال مورد نظر آقای روحانی منتهی می شود به عمل گرایی اسلامی نه آرمانگرایی عدالت طلبانه.
    با همه یاران هاشمی به روزم. یا علی

  12. محسن می‌گه:

    سلام.
    با «ایستگاه آخر …» به روزم.
    ممنون از حضورتان
    یا علی

  13. محسن می‌گه:

    سلام.
    به طور غیر منتظره ای آپم!
    میل خودتونه اما اگر نیاید از کفتون رفته!
    حالا خود دانید
    یا علی

  14. محسن می‌گه:

    سلام.
    و جواب «اگر جای این خانم بودید»
    یا علی

  15. رضا می‌گه:

    نخبگان سیاسی!

  16. حسینعلی بهرامی باباحیدری می‌گه:

    باسلام و آرزوی توفیق
    بنده ۳۵ سالمه اما از ۱۵ سالگی تا حالا یک روز بدون جوش و آکنه در بدن و صورتم را به یاد ندارم مزاجم صفراویه بسیار هم اهل رعایت در اصول تغذیه و طب سنتی ام سالیانه چندبار حجامت میکنم و بعضا هم به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده ام اما هیچ نتیجه ای نگرفته ام راستش دیگه خسته شده ام چون خیلی هم دردناک هستند و گاهی بیش از اندازه بزرگ میشن در همه نقاط بدنم هم هست بالاخص گردن و اطراف دماغم به نظر شما چکار کنم ؟ بهترین توصیتون چیه برا درمان این جوشها؟با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>