سخنی با مداحان و مرثیه سرایان(شماره یک): مداح خود نباشیم

بیاییم در دستگاه امام حسین علیه السلام با ارباب معامله کنیم و هدف هم این باشد که از خود ارباب صله دریافت کنیم حال اگر صله ای هم از سایرین رسید،که رسید،اگر هم نرسید که نرسید/برانگیختن کبر و غرور و خودستائی؛این خاصیت میکروفون و تریبون است،آنقدر خودیّت خود و منیّت من را پیش چشمت بزرگ می کند که هیچکس را نمی بینی و پای منبر هیچ مداحی نمی نشینی/به خاطر تشویق و تمجیدها مداحی نکنیم،بخاطر الله الله شنیدن ها قرآن نخوانیم،بیایید با هم رقابت نکنیم،بیایید مبلّغ دینمان باشیم نه مبلّغ خودمان،بیایید برای ارباب مشتری جمع کنیم نه برای خودمان،عَلَم اسلام را بالا ببریم نه عَلَم خودمان

—————————————————————————————————————————————————————————————————-

مداحان ، سخنرانان و قاریان قرآن در حقیقت پرچمداران و علمداران دین الهی هستند که جمعیتی اطرافشان جمع شده و به آنها چشم دوخته‌ و تمام حرکات و سَکَنات ایشان را ملاحظه گر هستند ،لذا باید ببینیم که آیا مختصات و شرایط پرچمداری در ما هست یا خیر؟ چرا که اگر خصوصیات پرچمداری را در خود نهادینه نکردیم بلاشک دیر یا زود این عَلَم و پرچم را از ما می گیرند پس مبادا گرفتن پرچم ، مقدمه اعلان بی‌کفایتی‌ ما باشد ! همچون صدر اسلام که پرچمدار شدن عده ای ، همان و زدن بر طبل رسوایی خویش نیز ، همان !

سعی پرچمدار همیشه بر این است که عَلَم اسلام را بالا ببرد نه عَلَم خود و اطرافیانش را ، پس بنده و مریدی که آرم پرچمداری را به خود اختصاص داده باید نماد مولا و مراد خود باشد و اگر یک جایی به سبب آمیختگی حق و باطل ،تشخیص حق دشوار گردید ، از جان گذشته ؛در نهایت شجاعت و مردانگی ، قد عَلَم کرده و از جبهه حق دفاع نموده و از ارزشهای مد نظر مولای خویش پاسداری کند .

مداحان محترم بایستی همواره این را برای خود تکرار کنند که جهت مدیحه سرایی و مرثیه خوانی جایی تکیه می زنند و می‌نشینند که پیامبر نشسته ، امام سجادعلیه السلامنشسته ، حضرت زینب نشسته ،پس یادشان نرود که حضرت زینبسلام الله علیها کجا خودش را نشان داده ، ایشان همه جا حسینش را نشان داده ، همه جا مولایِ حسینش را نشان داده ، اگر غیر این بود حتی خبر واقعه نینوا هم به ماها نمی رسید چرا که ایشان اصلاً خودی نمی‌دید ، پس مداحان اهل بیت و همچنین قاریان قرآن باید مواظب باشند دنبال مطرح کردن خود و به نمایش گذاشتن صدای خویش نباشند چون در اینصورت چند صباحی چرب و شیرین از طعام و مادیات به ما می رسد و به به و چه چهی هم می شنویم اما بالاخره تمام می‌شود و این علم را از ما می گیرند پس بیاییم در دستگاه امام حسین علیه السلام با ارباب معامله کنیم و هدف هم این باشد که از خود ارباب صله دریافت کنیم حال اگر صله ای هم از سایرین رسید ، که رسید ، و اگر هم نرسید که نرسید ،نه اینکه خدای ناکرده مثل بعضی مداحان،در قبول برنامه های خود جاهایی را اولویت قرار دهیم که تشریفات بیشتری دارند و صله بیشتری می دهند و یا مثل بعضی نادرمداحان پا را فراتر گذاشته و ابتداءً مبلغ را طی کرده و با دادن شماره حساب،آمدن خود را منوط به واریز نمودن مَبلغ مورد نظر نمایند، پس کمی بیشتر به خود بیاییم چون مداح ، نوکر است ، نوکرِ ارباب ،نوکر اهل بیت، نوکر ، نوکری خویش را می کند و منتظر تشکر این و آن نمی شود ؛ تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن      که خواجه خود روش بنده پروری داند

لذا متوجه باشیم که این خاصیت میکروفون و تریبون است،برانگیختن کبر و غرور و خودستائی ، آنقدر خودیّت خود و منیّت من را پیش چشمت بزرگ می کند که هیچکس را نمی بینی و پای منبر هیچ مداحی نمی نشینی ، مدح هیچکس را قبول نداری ! پس بیشتر مواظبت کنیم ، چرا که وقتی عبد ، بندگی و نوکری ارباب را پذیرفت با همین پذیرفتن بندگی ، دیگر تمام دریچه های کبر و غرور را بر خود می ببندد و برای خود کلاس نمی گذارد و منتظر تشویق و تشکر غیر ارباب نمی ماند که اگر مجلسی رفت و تشریفاتی برپا نشد و یا احیاناً کسی یادش رفت از وی تشکر کند باعث دلگیری شود و زمین و زمان را به هم بدوزد و یا پا به گِلِه گذاری باز کند که چرا سیستم صوت فلان بود و مجلس بهمان بود و همنوایی نکردند و  چرا به فلانی اینقدر وقت خواندن دادند  و به ما اینقدر و صد ایراد و بهانه دیگر ، اینجاست که اگر اینها پیش آمد باید به نیت خویش تردید کنیم که ؛ ما برای که خواندیم ؟؟؟ پس بیاییم با مولای خویش قرار بگذاریم که به خاطر تشویق و تمجید این و آن ، مداحی نکنیم ، بخاطر الله الله شنیدن ها قرآن نخوانیم ، بیایید با هم رقابت نکنیم، بیایید مبلّغ دینمان باشیم نه مبلّغ خودمان ، بیایید برای ارباب مشتری جمع کنیم نه برای خودمان ، البته قصدمان معرفی ارباب که شد خود به خود ما نیز معرفی می گردیم چرا که” مادح خورشید مداح خود است” ، همچون فتوایی که فقها دارند که اگر کسی در گرمای تابستان جهت خنک شدن ، وضو بگیرد اصلاً طهارتی محقق نمی شود و وضو صحیح نیست اما کسیکه به قصد قربت و با طهارت بودن وضو بگیرد خود به خود خنک هم می شود ، لذا قصد مداح که معرفی ارباب و مولای خویش باشد خود وی نیز مهر نوکری بر پیشانی اش خورده و کسب آبرو کرده و معرفی می گردد .

در احوالات مرحوم شیخ عباس قمی آمده که در مسجد گوهرشاد بر منبر مشغول وعظ بود ، دیده بود که مرحوم شیخ عباس تربتی در حال آمدن است ، وسط صحبت‌هایش اعلام کرده بود که مردم حاج شیخ دارند می‌آیند ، من هم پایین می‌آیم تا حاج شیخ بالای منبر بروند و همه ما از ایشان استفاده کنیم ، ببینید ما چند تا منبری این جوری داریم؟ چند مداح دیدید که پای منبر سایر  مداحان بنشیند ؟

25 comments on “سخنی با مداحان و مرثیه سرایان(شماره یک): مداح خود نباشیم

  1. ناشناس گفت:

    این همان مشکلی است که سالهای سال هست که در مساجد و کانون های مساجد بخاطر آن بحث و ناراحتی درست کرده

  2. صادقی گفت:

    سلام
    همینطوری که گفتید کمتر مداحی یافت می شود که پای مداحی دیگران بنشیند و تا نوبت خودشان تمام می شود سریع از مجلس خارج می شوند اصلا گویا کسر شأن ایشان است که به مداحی دیگران گوش دهند

  3. رهرو عشق گفت:

    سلام علیکم
    زیاد می بینیم که این مداح پشت سر اون مداح و اون مداح پشت سر این مداح صحبت و بدگویی می کند که وقتی ریشه یابی می کنیم می بینیم که علت اصلی این اختلافات نداشتن اخلاص یک طرف یا دو طرف است و چون در اینگونه اختلافات قطعا و حتما یکی از دو طرف خطاکار است و نمی تواند از خودش بگذرد و کوتاه بیاید چون نمی شود که هر دو کلامشان حق باشد و اختلاف به وجود بیاید به نظر من حواسشان نیست برای چه کسی می خوانند و برای چه چیزی …

  4. سلام
    قَالُواْ یَا شُعَیْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِیرًا مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِینَا ضَعِیفًا وَلَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنتَ عَلَیْنَا بِعَزِیزٍ سوره هود آیه ۹۱
    این آیه قسمتی از داستان قوم شعیب است. با استفاده از این آیه و دیگر آیات مربوط به داستان هلاکت قوم شعیب مشخص می شود که قوم شعیب افرادی خود خواه و خود بینی بوده، خود را فهمیده و شعیب را نادان می دانستند و او را به باد تمسخر می گرفتند، سخنانش را بی محتوا و شخص او را ضعیف و ناتوان می خواندند. این خود بینی و خود خواهی سرانجام آسمان زندگی شان را تاریک ساخته و آنها را به خاک سیاه نشاند!! نه تنها انسان که حیوان نیز اگر خود بین باشد در راه متوقف خواهد شد. می گویند یک نفر اسب سوار به نهر آبی رسید ولی با تعجب ملاحظه نمود که اسب حاضر نیست از نهر کوچک و کم عمق بگذرد، هر چه در اینکار اصرار ورزید سودی نداشت، مرد حکیمی فرا رسید و گفت آب را به هم زنید تا گل آلود شود مشکل حل خواهد شد!! این کار را کرند و اسب به آرامی از نهر کم عمق گل آلود عبور کرد. تعجب کردند و از او نکته حل مشکل را جویا شدند. مرد حکیم گفت؛ هنگامی که آب صاف بود اسب عکس خود را در آب می دید و می پنداشت خود او است لذا حاضر نبود پا روی خودش بگذارد، همینکه آب گل آلود شد و خویش را فراموش کرد با سادگی از آن گذشت.

    سپاس از شما که همیشه با نگارش متن های زیبای خود مسایل روز را خوب و شایسته در معرض نقد می گذارید.

  5. سلام اخوي
    با عرض معذرت تازه الان بعد از چندين روز به اينترنت سر زدم و تازه نظر لطف شما رو ديدم
    خلاصه ببخشيد
    پيام مي داديد
    ايشالا كه مطلب موثري خواهد بود
    ياعلي

  6. محمود حاجی صفری گفت:

    سلام
    چه خوب بود مداحان از منبر فقط برای همان هدف استفاده می کردند اخیرا چند ایمیل دریافت کردم درخصوص خواندن در مورد انتخابات و …
    ممنونم جناب اقای فیروزی که حداقل شما حواستان به همه جا هست.

  7. حسين گفت:

    سلام باقر جان.
    پروردگار عالم، همه ما را به راه راست هدايت كند و عاقبت امورمان را ختم به خير گرداند.

  8. سلام دوست خوبم
    مطالب شما حقیقتی است که دوستان مداح باید به ان توجه و تامل نمایند شما حرف دل ما را زدید خدا کند گوش شنوایی هم پیدا شود سپاس

  9. سلام دوست خوبم
    با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان -ماه بهار قران
    به سایت ما هم سری بزنید ستاد برگزاری انس با قران روستا منتظر ارشادات و راهنمایی های جنابعالی می باشند. سپاس

  10. صادق گفت:

    سلام
    تعدادی از اینها از دستگاه سیدالشهدا برای خود دکان درست کرده اند و کاسب هستند .
    فلان مداح که از مداحان کشوری و سرشناس برای همه ماست را دعوت کردیم شهرستان ، مدیر هماهنگی ایشان تا حدود ساعت یک بامداد روز قبل وقت گذاشته بود که یک مبلغ میلیونی را به حساب واریز کنیم تا تثبیت گردد که حتماً می آید اما متاسفانه چون تا اون ساعت وجه مورد نظر ایشان جور نشد مدیر هماهنگی وی موبایلش را دیگر خاموش کرد و دیگر هیچوقت جواب نداد در حالی که بنر های سطح شهر هم نام ایشان را زده بودیم و آبروی ما در شهر رفت.
    خدا عاقبتش بخیر کند

  11. مسجد گفت:

    خدا کنه مداحان مسجد هم این مطلب را بخوانند

  12. شیرازی گفت:

    صدای خوش هم نعمت است خدا کند که اسباب نقمت را فراهم نکند

  13. رضا گفت:

    سلام
    مداح و خوننده ای که برای امام حسین بخواند – فقط امام حسین- نه مردم – دیگه براش فرق نمی کنه که تشکری ازش بکنن یا نکنن و از تقدیر نکردن مدعوین ناراحت نمی شود و با مداحان دیگر اختلاف نمی کند چون برای مردم که نخوانده که توقع تشکر از مردم داشته باشد …
    تو نیکی میکن و در دجله انداز*****که ایزد در بیابانت دهد باز

  14. خادم المنتظرین گفت:

    سلام واقا ممنون نکات به روز و به درد بخوری دارید این تذکر درقالب مقاله ای باید قابل توجه همه ی میکروفون به دست بگیرا باشه………………….

  15. محمد آریافر گفت:

    سلام علیکم حاج آقا، بسیار لذت بردم از مطبتون،چقدر خوبه که ما بچه مذهبی ها بیشتر وارد فضای مجازی و سایبری بشیم و از اون بهتر اینکه موثر باشیم.
    خیلی خوشخال شدم که بالاخره توی فضای مجازیتون تونستم بعد از مدتها زیارتتون کنم…
    براتون آرزوی توفیقات روزافزون دارم.

    • سعید گفت:

      تو خودتو مذهبی می دونی؟ 🙂

      • سعید .م گفت:

        سلام ودرود بر شما
        ریزبینانه و دقیق به معضل اجتماعیمان اشاره فرمودید
        ممنون از مطالبی که از طریق ایمیل در پاسخ به سوالم ارسال نمودید
        درپاسخ به سوال آقا سعید باید عرض کنم شما مذهب رو چطور درک کردی؟ ومنظور ازمذهبی کیه؟ با عرض پوزش از حاج آقا فیروزی حتی اگه ایشون مذهبی هم نباشند مطالبی گفتن که به درد مذهبی ها میخوره

  16. زالو گفت:

    مداحي در ايران يعني مكيدن خون اعتقاد در مردم و بس

  17. محمدرضامکاریان گفت:

    این چنین احساس کردم بین رویا بار ها

    میزنم بوسه به دست و پایت آقا بار ها

    خواستم تا محض یار تو شوم اما نشد

    سبز شد در پیش رو اما اگرها بارها

    علت تب کردنم درد فراغت بود و بس

    بین بستر می کنی من را تماشا بارها

    با چنین وضع وخیم و رو به قبله بودنم

    حال من را میشوی هر روز جویا بارها

    ای طبیبی که به دنبال مریضت می روی

    با وجودی که مرا کردی مداوا بارها

    کور بودم که تو را نشناختم عیب از من است

    شد حجاب دیدن من معصیت ها بار ها

    این همه گفتی که دور معصیت را خط بزن

    من ولیکن می کنم امروز و فردا بارها

    کشتی انس مرا طوفان شهوت غرق کرد

    ریخته بار مرا در قعر دریا بارها

    جنس نامرغوب بیخ ریش صاحب می شود

    روی دستم مانده حالا بارها

    بارهایم را خریدی ای خریدار کریم

    مادرت بس که سفارش کرد من را بارها

    چشم پوشی از گناهان معنی اش این است که

    با تغافل می کنی با من مدارا بارها

    روزی ام کن بار دیگر کربلا را ای کریم

    آنکه امضا کردی تو نامه ام را بارها

  18. سلام مطالبتون خیلی خوبه امیدوارم مداحان این هارو بخونند در ضمن به وبلاگ ما هم سر بزنید

  19. سیدحسین گفت:

    استفاده کردیم یاعلی……..

  20. کربلایی م. ک گفت:

    سلام با تشکر از مطلبتون بنده خودم مداحم نیاز به معرفی نیست ولی با توجه به توصیه های قبلی اینجانب به همکاران باز هم کرارا عرض می کنم به بعضی دوستان بیلیید قبل از اینکه شور حسینی داشته باشیم اول شعور حسینی را یاد بگیریم به نظر بنده کسی که برای ذکر اهل بیت نرخ تعیین میکنه نباید به اینها گفت مداح چون همه معنویات را زیر سئوال میبره .متشکرم

  21. هیئت علمدار کربلا فسا گفت:

    عالی بود متشکرم از مطلبتون .

  22. برای اولین بار در ایران
    همایش بزرگ زنجیر زنی
    جمعه ۱۱ مهر ۹۳ اطلاع بیشتر در سایت زیر :
    http://avazemazhabi.com/page.aspx?id=99

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *